191057 schuin%20dak%20compleet 530aca large 1450432709

Nieuwe toetreders veranderen regels van het spel

Disruptors bestormen de energiemarkt


Ze noemen zichzelf startup, incubator, gamechanger of disruptor. Ze dragen hippe bedrijfsnamen als Quby, Nerdalize of Peeeks. En ze doen het anders dan we gewend zijn. Door tegen de stroom in te roeien, veranderen ze de regels van het spel. Wie zijn zij? En hoe zetten ze in op duurzame energie? Duurzaam Gebouwd Magazine sprak enkele gamechangers over hun businessmodel.

“Waarom is er nog steeds geen massaconversie van zonnepanelen? Omdat de particuliere consument aanhikt tegen de investering van 5.000 euro en als een berg opziet tegen het gedoe rond zonnepanelen installeren. Nou, Solease ontzorgt klanten volledig. Wij nemen alle drempels weg. We doen de investering en zorgen voor de installatie, monitoring, reparaties en verzekeringen. En we zijn hartstikke flexibel met onze verhuisservice, overnameservice en teruggeefservice. Alle risico’s liggen bij ons. Je snapt dat we er geen enkel belang bij hebben om goedkope rotzooi op het dak te leggen. Dat zou òns geld kosten.”

CEO en oprichter Pierre Vermeulen van Solease wil de markt opengooien en heeft een offer hard to refuse. Solease zorgt dat particuliere consumenten geen investering hoeven te doen gemiddeld 120 euro minder voor elektriciteit betalen oftewel een besparing van 15% en twee ton CO₂ besparen met gemiddeld 14 pv-panelen van eigen dak. Het enige wat de consument moet doen is maandelijks een factuur voldoen.

Dat klinkt aantrekkelijk. En geeft een goed gevoel. Volgens Vermeulen gaat Solease, onderdeel van UtrechtInc. een incubator van o.a de Universtiteit Utrecht, niet alleen de energiemarkt op z’n kop zetten (“duurzaam en decentraal”) maar ook de markt voor zonnepanelen, die heel ondoorzichtig is. De markt bestaat uit 1.500 partijen in Nederland, waaronder heel veel goede maar ook heel veel slechte. Daar weet dus geen consument de weg. En door het ontzorgingsconcept van Solease hoeft dat ook niet meer.

Onbalansmarkt ontsloten
In alle branches en sectoren buitelen de look-a-likes van Airbnb, Uber, Tinder en Booking over elkaar heen. Ze laten zichzelf graag ‘gamechanger’ noemen en meestal is internet hun voornaamste driver. Of ze succesvol worden is de vraag. Maar dat ze de regels van het spel veranderen staat als een paal boven water. Ook de energiesector krijgt een verfrissende golf van eigengereide vernieuwers over zich heen, jonge honden die vastberaden zijn om de gevestigde orde van de troon te stoten. Een kleine greep: Nerdalize, Vandebron, Solease, Peeeks, Archimedes, Sustainer Homes, Quby en In Charge. Duurzaam Gebouwd Magazine sprak enkele bedrijven en raakte onder de indruk van hun vernieuwingsdrift.

Neem nou Peeeks. Deze Delftse startup beweert 10 tot 40 procent besparing op energiekosten te kunnen realiseren voor organisaties die flexibel zijn in het moment waarop ze stroom afnemen. Denk aan bedrijven met koelinstallaties, airconditioners, pompsystemen, WKO-installaties en verwarmingselementen, zoals sportaccommodaties, waterschappen, fabrieken en laboratoria. Door de aard van hun primaire proces kunnen zij vaak best een uurtje wachten met het inkopen van stroom, waarvan de prijs van kwartier tot kwartier varieert. Maar in de praktijk zitten zij meestal vast aan een ‘normaal’ energiecontract, met een vlakke prijs per kWh (die natuurlijk altijd hoger is dan de gemiddelde prijs). Met Peeeks kunnen zij optimaal gebruik maken van de fluctuerende energieprijzen.

Is Peeeks een gamechanger? CEO David Beijer: “Zeker! De energiemarkt is van oudsher conservatief, met enkele grote spelers. Met de komst van zonne- en windenergie zijn er veel kleine leveranciers bij gekomen op de markt. Daardoor is het aanbod van energie grilliger en onvoorspelbaarder geworden en fluctueert de prijs harder. Je begrijpt dat er behoefte ontstaat aan een partij als Peeeks. Wij dragen bij aan de balans van het Nederlandse energienet èn dragen eraan bij dat vervuilende gas- en kolencentrales, die nu de balans nog handhaven, op den duur gesloten kunnen worden. Nederland zal een stuk minder vervuilend worden.”

Peeeks is met tal van partijen in gesprek en heeft net de eerste klant binnen. Beijer: “Schaatsbaan De Uithof. Hun vriesinstallatie gaan we inzetten op de onbalansmarkt. Wij gaan hun energie inkopen op het moment dat de prijs laag is, bijvoorbeeld als er veel wind- of zonne-energie beschikbaar is. Je moet het zo zien: hun vriesinstallatie kan best een half uurtje uit op het moment dat er net een wolk boven Nederland hangt en de energieprijs stijgt. Zo creëren wij voor De Uithof een nieuwe businesscase.”

Vandebron: 50.000 klanten
Er wordt flink gezaagd aan de poten van de traditionele energiebedrijven. Neem nou Vandebron. Dit bedrijf heeft in de eerste 22 maanden van haar bestaan al 50.000 particuliere huishoudens als nieuwe klant binnengehaald. Commercieel-directeur Aart van Veller: “We groeien heel hard. Hoe dat kan? We hebben de tussenschakels in de keten eruit gehaald. Onze klanten kopen energie rechtstreeks van de leveranciers van windenergie, zonne-energie en biomassa. Denk aan boeren, particulieren met grote daken of coöperaties. Voor duurzame energie van hen betalen onze klanten zo’n 5 procent minder. En de marktprijs die Vandebron betaalt aan de leveranciers ligt zo’n 10 procent hoger.”

Vandebron wil de overgang naar 100 procent duurzaam “radicaal versnellen”. Van Veller: “Alleen al door het feit dat we bestaan gaat de marktprijs omhoog. Leveranciers bedingen een hogere prijs omdat ze die ook bij ons krijgen. En de consument krijgt de macht om zelf te bepalen aan wie hij of zij de energierekening gunt.”

De transitie is niet meer te stoppen, denkt Van Veller, want de energiebedrijven bouwen ondertussen kolencentrales bij terwijl ze zich met groene energie profileren. Dat is niet meer uit te leggen. Van Veller heeft dan ook meer ontzag voor de concurrentie van Tesla, Nest of Amazon dan voor Nuon, Essent of Eneco. Zo is de Tesla Powerwall een accu voor aan de muur, die groene stroom levert aan huishoudens met zonnepanelen op het dak. Van Veller: “Alle partijen komen met nieuwe producten maar de nieuwe toetreders zijn veel beter ingespeeld op de tijdgeest. Mijn advies aan onze energiebedrijven? Stop met het verdienen aan de verkoop van kilowattuur want als iedereen straks eigen energie opwekt, heb je ineens geen verdienmodel meer.”

Winstgevend
Terug naar Solease. Op hun website lezen we dit: ‘De gemiddelde prijs van zonnepanelen op uw dak is een bedrag met drie nullen. Waarom uw geld in één keer uitgeven als u voor een klein bedrag per maand al zorgeloos, onderhoudsvrij en met garantie uw eigen groene stroom kunt opwekken? Door zonnepanelen te huren hebt u prijszekerheid. Alle bijkomende kosten zijn voor ons.’

CEO Vermeulen onderbouwt de ronkende reclametekst met cijfers: “De huurprijs is 50 euro per maand terwijl de gemiddelde stroomrekening 60 euro per maand bedraagt. Onze klanten weten precies waar ze aan beginnen. Ze willen duurzame energie van eigen dak maar hebben geen enkele belangstelling voor pv-panelen in eigen bezit. Dát is de toekomst. Volgens ons kan een duurzame economie pas ontstaan als dit soort producten niet meer verkocht maar verhuurd worden.”

Het verhaal van Solease staat als een huis. Nu de klanten nog. Vermeulen: “We hebben nu 150 klanten. Die zijn voorgoed van de elektriciteitsmarkt af want pv-panelen gaan gemiddeld dertig jaar mee. Geloof maar niet dat zij tegen die tijd weer aankloppen bij hun traditionele aanbieder.”

Mooi en aardig, maar 150 klanten is nog steeds veel te weinig, geeft Vermeulen toe: “Tot nu toe hebben we alleen maar geld geïnvesteerd. We hebben 4 miljoen euro projectfinanciering opgehaald bij Energiefonds Overijssel, Energiefonds Utrecht en Energiefonds Limburg. Om winstgevend te worden, hebben we duizenden nieuwe klanten per jaar nodig. Aan ons aanbod zal het niet liggen. We kunnen extreem goedkoop leveren, we hebben geen eigen kapitaalgoederen, werken volledig in de cloud met een klein team, en sturen aan op afstand.”  

Download PDF
Download PDF
Over Solease

Solease verhuurt zonnepanelen aan particuliere huiseigenaren middels een ontzorgconcept. Het Solease model werkt met een vast maandbedrag dat naast aanschaf en installatie ook de kosten voor financiering, verzekering en reparatie omvat. Klanten kunnen zo zonder investering en gedoe meteen gegarandeerd duurzame energie produceren met hun eigen dak voor een prijs die meestal lager is dan de huidige elektriciteitskosten. De gemiddelde CO2 besparing voor een klant is 2 ton per jaar wat gelijk staat aan 20.000 autokilometers of de jaaropname van 100 bomen. Zie ook: www.solease.nl.

berichten